Friday, May 9, 2008

Taman Bermanfaat (Siri 2)

ALLAH memberi panduan umum mengenai taman dan kebun yang bermanfaat melalui ayat 15 - 16, surah Saba^, yang terjemahannya sebagai berikut:

"Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: Dua kumpulan taman (kebun) (yang subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kediaman/kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur) dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang Maha Pengampun.
Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir yang membinasakan dan Kami gantikan dua kumpulan taman (kebun) mereka (yang subur) itu dengan dua kumpulan taman (kebun) yang berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya dan pohon-pohon yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara."

Sepatutnya setiap rumah atau kawasan perumahan disediakan dua jenis taman atau kebun, untuk tanaman-tanaman berikut:

1. Taman atau kebun untuk tanaman pokok-pokok keperluan dapur dan harian. Contoh: Pokok-kokok cili, tomato, pandan, serai, kunyit, daun kesum, daun kari, timun, petola, dll.
2. Taman atau kebun untuk tanaman pokok-pokok keperluan asasi dan sumber pendapatan. Contoh: Pokok-pokok padi, gandum, sawit, pisang, mangga, tembikai, dll.

Soalan: Bagaimana dengan pokok-pokok durian, bunga-bungaan dan perhiasan lain?

Dr. Abdul Wahab Arbain

No comments: